Paula Sanchez - Katharina Weber

…and discovering fishes that have their own light (2025)

Artikelnummer CR379

Limited CD Edition

Veröffentlichungstermin 10.05.2025

 

Über Paula Sanchez / Katharina Weber

Die junge argentinische Cellistin Paula Sanchez erhielt in ihrer Heimat klassischen Cellounterricht und studierte dort an einer Kunsthochschule. Es folgte ein Studium in freier Improvisation an der Musikhochschule Basel bei Fred Frith und Alfred Zimmerlin. Dort lernte Katharina Weber Paula kennen, als sie an ihrem Masterabschluss Expertin war.
Wie Paula dann in Bern an der Hochschule der Künste im Contemporary Arts Practice weiterstudierte, freundeten sich die beiden an und spielten in verschiedenen Formationen zusammen, u.a. mit Fred Frith und Christian Kobi.
Seit ihrem zweiten Master tourt Paula nun in der ganzen Welt herum und hat u.a. in der Uraufführung der Oper TRUTH IS A FOUR-LETTER WORD von Fred Frith in Paris solistisch mitgewirkt.

Die Pianistin und Komponistin Katharina Weber, welche 2023 von ihrer Unterrichtstätigkeit an der Hochschule der Künste und der Musikschule Konservatorium Bern pensioniert wurde, widmet sich nun nach Hunderten von Konzerten im In- und Ausland als Interpretin von klassischen und zeitgenössischen Werken vermehrt dem Komponieren und dem Konzertieren in freier Improvisation. Im Oktober 2024 wurde ihr neustes grösseres Werk, die vom Berner Kammerorchester in Auftrag gegebene "Hommage à Frank Martin" uraufgeführt. Seit ca einem Jahr verwendet sie auch ihre Stimme in ihren Improvisationskonzerten.

Was die beiden Musikerinnen verbindet, ist ihre Liebe zu feinsten Klangnuancen sowohl in Tönen wie in Geräuschen, ihr temperamentvolles Spiel und ein spontanes aufeinander Eingehen, welches die Verschiedenartigkeit ihres Spiels nicht verleugnet, die u.a. schon durch den Charakter ihrer Instrumente gegeben ist.

Audio

…and discovering fishes that have their own light

part I :    07min 02s
part II :   09min 16s
part III :  09min 15s
part IV : 08min 05s

Total Time: 33min 41s

Ausschnitt aus part I

Ausschnitt aus part II

Ausschnitt aus part III

Ausschnitt aus part IV

 

Über «…and discovering fishes that have their own light (2025)»

A play of surfaces, of formal proposals countermanded by a deep impulse to question, to challenge, to undermine. Every echo, every pulsating breath, every breaking away into distant reveries, all of its exquisite tension capturing the ear and the heart and holding them fast. I was lucky enough to attend this concert, and my memory of it was of holding my breath, on the edge of my seat enthralled and astonished by qualities in the playing of these two dear friends that I felt I’d never heard before. Listening now my attention has subtly shifted, because of the deep details that passed me by in that big resonant space.  Enthralled and astonished still, the exquisite tension still working its magic, but not surprised any more. It’s more like: “Of course! This is the edge of the world! This is the resistance!”

Fred Frith

Presse

…and discovering fishes that have their own light is a 34-minute, dramatic piece that highlights Sanchez and Weber's love for the finest nuances of sound, both in tones and in noises, as well as their rich sonic palettes, which aim at expanding the sonic spectrum of their instruments. Sanchez says that during that performance, they had the feeling of being in the ocean, amazed by the sound of creatures of the depths. Sanchez and Weber enjoyed the resonant space of Grosse Halle Reitschule in Bern and sound as one sonic entity, extending and resonating with each other’s ideas and gestures, in a spirited, poetic manner, and in the most natural but completely unorthodox way possible. 

Frith, who took Sanchez as soloist in the world premiere of his opera TRUTH IS A FOUR-LETTER WORD, notes that this piece is a “play of surfaces, of formal proposals countermanded by a deep impulse to question, to challenge, to undermine”. Weber’s piano becomes a delicate percussive instrument, almost gamelan-like, or mysterious, zither-like, while Sanchez’ cello sings in an ethereal, almost transparent flute-like voice. The subtle, exquisite tension further feeds the spontaneous, sensual interplay with deeper, poetic ideas that capture the mind and the soul. Frith, who attended this brilliant performance, was enthralled and astonished by the playing of his dear friends and concluded: “This is the edge of the world! This is the resistance!”  
PERCORSI MUSICALI - Eyal Hareuveni